In Love

'In Love' © Irmak Altıner (the knight)

there is a cloud

some horse riding

a sudden death

but with

a happy end

 

(faites défiler vers le bas pour le français)

 

In Love, a two-part solo dance performance supported by objects and sculptures, is intending to activate the potential sensitivity of the inanimate. The movement vocabulary is aimed at turning the body into a moving sculpture. Everything is visible, and even over visible.

Part 1: I

In this world of over exposure, we navigate from one scene to another by weightlessness proper to tactile experiences. How to make a tactile experience visible? How to hide and reveal in a world of over exposure? How to make an image last over time?

Part 2: II

Part one deals with these questions whereas part two focuses on the conflictual aspect of any concept, in this case the concept of love. In Part 2: II, we witness how one (I) is transformed into two (II) over the process of splitting, multiplication, division, reproduction, reflection, repetition, identification, separation etc. In a world of opposites, we are constantly pulled, pushed and torn apart by the object of our desire. “If love is so strong that it creates an attachment hard to be torn apart, hate intensifies more and more. In this sense, love is considered as a battle between two sides trying to ruin each other by passing through the walls of protection of other’s identity.” (RUSSELL Bertrand, A History of Western Philosophy, p.20)

Temiz has worked around topics such as love, war, fear, touch, fear of unknown and protection to find an hybrid form for a dance inspired by visual arts, cinema and architecture.

Concept and performance: Bahar Temiz Sculpture: Ceylan Dökmen Costume: Ritter Bitter Music: Doruk Bayer, vib; Claudio Monteverdi, Lamento della Ninfa; Godspeed You! Black Emperor, Their Helicopters’ Sing Light design: Martin Kaffarnik Wooden construction: Stef Depover, Metin Sakin External eye: Mesut Arslan, Michael De Cock, Smaranda Olcese, Marc Vanrunxt Thanks to Arda Ateş, Anna Efraimsson, Chrystel Herbeaux Del-Pino, Wim Viaene, Valerie De Visscher, Saint Joseph High school Co-production: Platform 0090, Kunstcentrum Buda (Kortrijk, Belgium), APAP – Advancing Performing Arts Projects / Performing Europe Network, funded by the European Commission – Culture programme With the support of De Feniks Walpurgis (Mortsel, Belgium), Maison de la Culture d’Amiens – Centre de creation et de production (France), Centre National de la Danse (Paris, France), Salt Galata (Istanbul, Turkey)

  

(fr)

In Love, performance solo à deux parties accompagnée d’objets et de sculptures, a l’intention d’activer la sensibilité potentielle de l’inanimé. La gestuelle vise à transformer le corps en une sculpture en mouvement. Tout est visible et voire sur-visible.

Partie 1: I

Dans ce monde de surexposition, nous naviguons d’une scène à l’autre en apesanteur propre aux sensations tactiles. Comment rendre visible une impression tactile? Comment cacher et révéler dans un monde de surexposition? Comment faire durer une image au cours du temps?

Partie 2: II

La première partie traite ces questions tandis que la seconde se concentre sur l’aspect conflictuel de tout concept, et dans ce cas, le concept d’amour. Dans la partie 2: II, nous sommes témoins de la façon dont un (I) se transforme en deux (II) à travers le processus de coupure, division, multiplication, reproduction, réflexion, répétition, identification, séparation etc. Dans un univers d’oppositions, nous sommes constamment tirés, poussés et déchirés par l’objet de notre désir. “Si l’amour est si fort qu’il crée un attachement difficile à arracher, la haine s’intensifie de plus en plus. En ce sens, l’amour est considéré comme une bataille entre deux parties qui essaient de se ruiner l’une l’autre en franchissant les murs de protection de l’identité de l’autre”. (RUSSELL Bertrand, L’Histoire de la philosophie occidentale, p.20)

Temiz a travaillé sur des thèmes tels que l’amour, la guerre, la peur, le toucher, la peur de l’inconnu et la protection afin de trouver une forme hybride pour une danse inspirée du cinéma, de l’architecture et de l’art plastique. 

Conception et interprétation: Bahar Temiz Sculpture: Ceylan Dökmen Costume: Ritter Bitter Musique: Doruk Bayer, vib; Claudio Monteverdi, Lamento della Ninfa; Godspeed You! Black Emperor, Their Helicopters’ Sing Lumière: Martin Kaffarnik Construction en bois: Stef Depover, Metin Sakin Œil extérieur: Mesut Arslan, Michael De Cock, Smaranda Olcese, Marc Vanrunxt Remerciements : Arda Ateş, Anna Efraimsson, Chrystel Herbeaux Del-Pino, Wim Viaene, Valerie De Visscher, Saint Joseph High school Co-production: Platform 0090, Kunstcentrum Buda (Courtrai, Belgique), APAP – Advancing Performing Arts Projects / Performing Europe Network, fondé par la Commission Européenne – programme Culture Avec le soutien de De Feniks Walpurgis (Mortsel, Belgium), la Maison de la Culture d’Amiens – Centre de création et de production, le Centre National de la Danse, Salt Galata (Istanbul, Turquie)

Performances

November 20, 2014, work-in-progressStudio Loca, Istanbul, TR

February 5-6, 2016, extracts, The Image Generator Festival, Extra City, Antwerpen, BE

February 25, 2016, work-in-progress, Budavista Festival, BUDA, Kortrijk, BE

May 21-22, 2016, première, MDT, Stockholm, SE

September 18, 2016, 3AM, Berlin, D

 

 

Article by Astrid Kaminski

Photography and teaser by Irmak Altıner

 


 

In Love
3am, Berlin, 2016
Photography: Sofia Marques Ferreira
Costume: Ritter Bitter
Sculpture: Ceylan Dökmen

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In Love
MDT, Stockholm, 2016

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